český týdeník | založeno 1968 | Vydavatel: JUDr. František Talián - "Fortuna"

ČLÁNKY

Hlavně se vrátit domů!

Události na silnicích nás nutí k zamyšlení. Dnes a denně čteme a slyšíme, kolik dopravních nehod způsobily sněhové kalamity, náhlé srdeční příhody nebo nepozornost řidičů. V posledním případě je důvodů několik: zvonící mobilní telefon, zapalování si cigarety, živá konverzace se spolujezdcem či myšlenky jinde než u řízení vozu. Takové okolnosti nezřídka vedou k fatálním následkům. A přitom stačí tak málo…

 

„Jsem řidič, jsem Bůh“, „Mně se nic zlého stát nemůže“ nebo „Když ho vidím já, vidí i on mě“. To jsou věty, které nemálo řidičů a řidiček vypustí z úst a nepřipouští si, že jde o nepravdy. Proč nám za volantem chybí zdravý rozum, úsudek, respekt a pokora?

Omezení rychlosti jízdy, obzvlášť v obcích a na nepřehledných úsecích, má svá opodstatnění. Někteří šoféři je ale s přehledem nerespektují a nohu z plynu sundají pouze v okamžiku, kdy je na dohled policista. S chodci je to podobné. Mnozí žijí v přesvědčení, že mají na přechodu vždycky přednost a že je auto musí pustit stůj co stůj.

 

Jedna vteřina

Pouhý okamžik, během kterého stihneme sotva říct „jedenadvacet“, už změnil životy možná milionům lidí. Vteřina nepozornosti stačí, aby bylo všechno, na co jsme byli dosud zvyklí, úplně jinak a už nikdy stejné jako dřív. Jedna vteřina je jako mrknutí oka. V případě, že za volantem „nadupaného“ vozu sedí mladý nezkušený šofér, který před nedávnem absolvoval autoškolu a nemá potřebné zkušenosti, nenadálá situace ho překvapí a neštěstí je na světě. Ztrácí nad vozem kontrolu a ten se stává smrtícím prostředkem.

Jedna vteřina bývá okamžikem rozhodnutí. Předjet či nepředjet? Rozhodneme-li se, že ano, potom musíme jednat tak, abychom nikoho neohrozili. Čtenář řidič teď pokývá hlavou, že to je samozřejmé. Ale právě při předjíždění se dělají chyby. Když už se rozhodneme opustit svůj jízdní pruh, nesmíme otálet. Začneme předjíždět, ale zařadíme špatnou rychlost, nesešlápneme pořádně plyn nebo neodhadneme schopnosti vlastního vozu: tím vším se celý manévr prodlužuje. Ke svému překvapení nepozorný či nezkušený řidič zjistí, že je před autem jiná překážka, o které nevěděl. Zpravidla se to stává při předjíždění kamionu, před nímž jede pomalejší vozidlo.

Pokud si řidič naplánuje předjíždění naslepo bez rozvahy, malér je na světě. Stejně jako při předjíždění před horizontem.

    

Bolest už napořád

Z dosud nevyjasněných příčin došlo v pátek 12. ledna 2018 u středočeských Horoměřic k vážné dopravní nehodě. Osobní vůz se střetl s příměstským autobusem 316, jedoucím z pražské Bořislavky do Kralup nad Vltavou. Na místě zahynul čtyřicetiletý řidič autobusu, jedna cestující a dvaadvacetiletá řidička osobního vozu. Pražská záchranná služba uvedla, že šlo o největší nehodu autobusu, u níž zasahovala od devadesátých let minulého století. Fakultní nemocnice Motol vyhlásila takzvaný traumaplán prvního stupně, sestavený pro události s větším počtem zraněných. Na místo poslala sanitky i speciální zdravotnický kamion. Přes čtyřicet zraněných bylo postupně rozvezeno kromě Motola také do nemocnice na Bulovce, Thomayerovy nemocnice a Ústřední vojenské nemocnice.

Čas se zastavil. Pro někoho na okamžik, kdy je vteřina nekonečně dlouhá, pro jiné už napořád. Tři dcery přišly o tatínka, žena o manžela. Další rodiny už navždy budou žít ztrátou milovaných osob, s kterými se naposledy rozloučili, a dokola budou hledat odpověď na otázku proč?

 

Zvláštní místo

Vyšetřování okolností nehody potrvá ještě dlouho. To odpoledne bylo sucho a kolem čtvrté ještě světlo. „Je to úplně rovný úsek, zdá se přehledný, ale hodně klame. Horizont přijde dřív, než se může zdát, a protijedoucí vůz je najednou u vás, když jedete oba rychle,“ objasnil horoměřický policista Petr Dvořáček. Dodal však, že se v místě často nebourá. „Je to frekventovaná silnice s velkým provozem, ale nehod tady zase tolik není, tak jedna dvě do roka a nepamatuji si, že by se tam potkala dvě auta čelně,“ doplnil.

Vůz, v němž zemřela dvaadvacetiletá řidička, skončil po nehodě kousek od dřevěného kříže, který připomíná nehodu, při níž zhruba před deseti lety zahynul mladý motorkář. Předjížděl kolonu a narazil do vozu odbočujícího vlevo. K jedné svíčce přibylo mnoho dalších.

Pamatujme na základní věci: chovejme se předvídatelně, nechme si dostatek místa na rozjezd a sledujme pozorně situaci nejen před, ale i za sebou. Nechávejme si vždy rezervu a věnujme plně pozornost dění na vozovce. Na místě je zachovat chladnou hlavu a neprovádět nepromyšlené úkony. A co je nejdůležitější: vrátit se z každé cesty domů za svými blízkými v pořádku!

 

Nadace Truck HELP v uplynulých dnech založila oficiální transparentní účet, který je určen pro finanční dary pozůstalé rodině řidiče autobusu Jana Máši. Číslo účtu kam můžete posílat své dary: 2701 368 288 / 2010. Nadace jménem pozůstalé rodiny děkuje za pomoc!

Společnost Arriva, které patřil havarovaný autobus, vyzvala všechny pasažéry, blízké zraněných a pozůstalé, aby se jí ozvali. „Je pro nás důležité vědět, zda někdo nepotřebuje pomoc. Chceme mít kontakty, abychom se s nimi mohli spojit i kvůli dalším administrativním záležitostem včetně případného finančního odškodnění,“ sdělil ředitel společnosti Daniel Adamka.  


Autorka: Renáta Šťastná, Foto: archiv

Partneři

JUDr. František Talián - "Fortuna"

Naše rodina

Ostrovní 30
110 00, Praha 1

telefon: +420 224 932 034
fax: +420 224 932 034
email: rodina@rodinaonline.cz

IČO: 15095568
DIČ: CZ480307270

Website Security Test